Hogyan adjam át a vágott anyagomat fényelésre?
Conform vagy nem conform, ez itt a kérdés…
Szia!
Úgy tűnik, hogy együtt fogunk dolgozni :) Remek! Alább leírtam, hogyan tudjuk elkerülni azt a sok-sok telefonhívást, amely abból fakad, hogy te vagy a vágó, én pedig az utánad következő elem, aki most csöppen bele a filmed/filmetek világába.
Dönthetünk úgy, hogy a lehető legkevesebb adatvesztéssel adjuk tovább az anyagunkat. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a colorist azzal az anyaggal dolgozik, amelyet a kamera közvetlenül rögzített. A vágott anyag helyreállítását egy másik programban conform-nak nevezzük. Ehhez szükséges egy kommunikációs protokoll, egy referenciavágat és az eredeti, felhasznált nyersanyag. Ha a colorist az eredeti nyersanyaggal dolgozik, akkor nincs adatvesztés, és minimalizáljuk az ebből fakadó technikai döccenőket.
Sokszor viszont nincs conformra igény vagy szükség. Ilyenkor egyszerűen azt adjuk tovább a coloristnak, amit a vágó létrehozott. Vagyis átadunk egy magas minőségű vágatot, amelyen csak a nyersanyag szerepel az eredeti formájában. Ilyenkor viszont érdemes arra figyelni, hogy milyen megoldásokkal hoztuk létre az exportot. Figyelni kell, hogy a colorist a lehető "legtisztábban" kapja meg a vágat azt a részét, amely képi elemeket tartalmaz, hiszen csak azzal fog dolgozni. Nincs se color effekt, se olyan limit, amit a program elénk gördít.
Szóval mi is kell ahhoz, hogy hatékonyan adjunk át anyagot egymásnak?
Conform esetén szükség lesz:
Minden olyan forgatott vagy használt nyersanyagra ami a fényelendő szekvencián szerepel. Ide értve az egyedi VFX snitteket is.
Egy PictureLockolt referencia vágatra TC-vel, STC-vel és SFN-el. (Timecode, Source Timecode, Source File Name) Elég 720p.
Egy Linkelt AAF-re AVID esetén, vagy egy XML-re PREMIERE és FINAL CUT esetén ami az eredeti fileokra vagy a proxykra hivatkozik. Külön figyeljünk a timeline felépítésére (bővebben lejjebb)
Export továbbadása esetén szükség lesz:
Egy PictureLockolt referencia vágatra TC-vel, STC-vel és SFN-el. (Timecode, Source Timecode, Source File Name) Elég 720p.
Egy magas minőségű exportra.
Egy EDL re ami a Picturelockolt vágatra hivatkozik.
Várjá, várjá, várjááááá. Mivan?
Mindenek előtt és minden esetben szükség lesz egy refrencia vágatra. Ez az export többféle funkciót lát el. A legelső, hogy látom, miről szól a filmed. Látom rajta a megoldandó feladatokat, és el tudom dönteni, hogy milyen folyamat során jutunk leggyorsabban a legjobb eredményre.
A referenciavágat legfontosabb feladata, hogy a rajtalévő technikai információkból, magamtól (a Te bevonásod nélkül) tudjak következtetni az esetlegesen fennálló hiba megoldására.
A vágaton szereplő SFN (SourceFileName) -ből jó esetben látom a kamerád típusát, és fel tudok készülni a kamera jellegzetes trükkjeire, illetve ha az anyagod nem áll helyre a conform során, akkor akár manuálisan is kikereshetem a filet és megoldhatom a problémát anélkül, hogy telefonálnék.
Az exportra égetett STC (SourceTimeCode) a kamera belső óráját teszi olvashatóvá. Ez segít, hogyha valamilyen képkocka probléma/interpolációs kérdés vagy rosszul helyreállt időpillanatot kell orvosolni.
A Master azaz a Timeline Timecode (TC) az adott file helyét írja le a szekvencián. Ha valami rosszul sül el, akkor ez az első számú támpont.
A refrencia vágat csak egy “olvasmányos” exportja a filmednek. Maradhat rajta a LUT, TEXT, Logó satöbbi. Úgy ahogy van :) A felbontása mindegy, 720p, 1080p, UHD/4k, csak kérlek az Aspect ratio maradjon az eredeti. Tehát ha 16:9-es az anyagod akkor 16:9 ha 2.35 akkor az és így tovább. Ha Letter boxos (fekete sáv) 16:9 akkor az.
Kodek tekintetében, valami h264/h265. Mit mondtam, ez csak az információk miatt kell, hogy vissza tudjam ellenőrizni, valóban azt kaptam e, amit kiadtál. Hiszen, Neked is az az érdeked, hogy azzal foglalkozzunk amiben megállapodtunk, és nem akarsz technikai kérdésekkel bombázódni :) Ha legörgetsz alura láthatsz pár példát.
Problémák a Conform során:
Egy adott timeline végleges lockja után célszerű tisztázni azaz flatternelni a timelinet. Ezt a folyamatot azért kell elvégezni, mert minél egyszerűbb az adott timeline felépítése annál könnyebb a kommunikációs protokollnak összegyűjteni az adatokat és annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy anyagunk helyreáll egy másik programban.
Ne legyen semmilyen effekt a timelineon (amint nem visz át a protokoll, pl Crossfadek maradhatnak)
Ha timeremappoltunk mindenképpen jelezzük a timelineon a referencia vágaton (pl text el. Innentől ideáig tart 20%-30%)
Multicam, Group, Multigroup, Collapse, vagy Nested elemeket mindenképpen flatterneljük (AVID-ben Commit Multicam Edits parancs, premiereben flattern a munlticamre)
A timeline V1-es sávján csak az eredeti vagy a proxy/offline nyersanyag lehet (V2, V3, megbeszélés szerint VFX, Text stb)
Kérlek szabadítsd meg a vágatodat az álvágásoktól, (remove match frame edits) hogy a klipek csak ott legyenek elvágva ahol erre valóban szükség van.
Ha nem megfelelően lett előkészítve az anyag, a proxy-k gyártásakor akkor a Conform során problémák léphetnek fel. Ha Resolve-ban vagy más erre alkalmas software-ben lett előkészítve editálásra akkor az AVID, Resolve round tripnél mindenképpen szükség van Reel name-re a transcodeolt dnxHD-k (vagy más offline proxyk) metadatájában. Ha az eredeti nyersanyag a transcode pillanatában nem tartalmazott a conformhoz szükséges metaadatokat és ez nem is lett külön beállítva akkor utólag nem lehet megcsinálni. Ha az anyag nem áll helyre egyszerűen, úgy a Conform továbbra is lehetséges, de ez vágattól függően akár napokat is jelent, hiszen a referenciavágat alapján kell vágópontonként helyreállítani a szekvenciát.
Ha az anyag nem áll helyre ez előző sorokban leírtak vagy más hiba miatt úgy javaslom egy magas minőségű export kiadását.
Ha az anyagod VFX, vagy olyan elemeket tartalmaz amiket a protokoll nem visz át úgy kérlek jelezd felém. Általános gyakorlat, hogy minden ilyen elemet a V2-es sávra vagy a fölé helyezünk. Így a colorist tudja, hogy arra a klipre külön figyeljen. A VFX snittek kiadásáról kérlek mindenképpen beszéljünk szóban akár egyenként minden elemnél.
Problémák az exporttal:
Ha az anyagodat nem megfelelő minőségben exportálod ki, akkor elég durca furcsaságokkal szembesülhetsz. Hogy ezt elkerüld mindig olyan kodeket kell válasz ami megbízható, és lehetőség szerint ugyanolyan vagy magasabb minőségű mint az eredeti nyersanyagod. Legjobb lenne Prores 4444 XQ vagy HQ (rögzített anyag bitrátájának megfelelően 8-10-12 bit) de ha windowsos vagy akkor jó DNxHR 4444 vagy DNxHR HQX (rögzített anyag bitrátájának megfelelően 8-10-12 bit)
Még egyszer: Mindenképpen figyeljünk arra, hogy hány Bites a nyersanyag és hány bites a kodek ami összegyúrja a szekvenciát.
Ez esetben a vágat mindenféle LUT/color módosítás és egyéb dologtól mentesen kellene. Hiszen arra törekszünk, hogy az anyag a legközelebb legyen ahhoz amit a kamera kiköpött magából.
A különböző transition effektek, crossfadek, speedrampek miatt (ha tartalmaz ilyet a vágat) ne aggódj. Azok maradjanak a vágaton, hiszen az egy kreatív döntés eredménye ami nem befolyásolja a képek színét. Speciális esetben úgyis beszélünk.
Speciális esetben, például ha a az adott crossfade olyan helyen szerepel a vágatban, ahol “A” és “B” snitt viszonya a fényelés után is változhat, (pl packshot) úgy az adott snitt VFX snittnek minősül és a crossfade teljes tartalmát is (táhát “A és B” azaz két snitt egymás feletti részét) kell kiadni.
Az EDL-re azért van szükség, mert egy videofilet kapok, nem klipeket, így nekem kell felvágnom a filet, hogy vágópontonként tudjak dolgozni.
Oké… oké… nem akarok többet olvasni! Szóval:
Igen! Conformálunk.
Add át az eredeti nyersanyagot. Az egészet vagy csak azt amit a timelineon felhasználtál.
Adj egy PictureLockolt referencia vágatot TC-vel, STC-vel és SFN-el. (Timecode, Source Timecode, Source File Name) Elég 720p h264 :)
Adj egy Linkelt AAF-et AVID esetén, vagy egy XML-t PREMIERE és FINAL CUT esetén ami az eredeti fileokra vagy a proxykra hivatkozik.
Nem! Inkább exportálok.
Adj egy PictureLockolt referencia vágatot TC-vel, STC-vel és SFN-el. (Timecode, Source Timecode, Source File Name) Elég 720p h264 :)
Írj ki egy magas minőségű exportot amiről leszedtél mindent amire a coloristnak nincs szüksége.
Írj ki egy EDL-t ami a vágatodra hivatkozik.
.
Na ezzel meg is volnék…
el is küldöm a cuccokat a david.laposi@gmail.com-ra.
Rövidítések és magyarázatok:
AAF: Advanced Authoring Format. Olyan kommunikációs protokol amit általában AVID ből adunk ki. Csak Scale/position/rotation, timeramap, crosfade módosításokat visz át. Reel vagy Tape nevet használ, ezért fontos hogy az Offline tartalmazza ezeket a metaadatokat. Az AAF-nek sok fajtája van. A linkelt AAF azt jelenti, hogy az AAF nem tartalmaz csak metaadatokat. Lehetőség van ugyanis embended AAF kiadására is, ami nyersanyagot is tartalmazhat.
XML: Extensible Markup Language. Premiere esetén szoktuk használni. Okosabb mint az AAF-de itt is szükséges, hogy az eredeti nyersanyag rendelkezzen source timecodeal, reel/tape névvel.
EDL: Edit Decision List. Csak 1 videósávot lát. Faék egyszerű, e ezért szeretjük.
TC: Timecode. Ha nem STC-ről beszélünk akkor általában a szekvencia timecodejáról beszélünk.
STC: Source timecode azaz forrás timecode. Ez az az időpillanat amita kamera hozzátapaszt a képkockához. Pl 01:45:30:21.
SFN: Eredeti fájlnév.
NLE: Non Linear Editor. Vágóprogram.
Picture lock: A vágási folyamat azon pontja amikor a vágat (vágópontjait tekintve) már nem fog többet változni.
Offline, proxy, Dailies, rushes: Minden olyan nyersanyag gyűjtőneve ami az eredeti nyersanagból állt elő. Dailies a napi forgatottat is jelöli.
VFX szintű műveletnek, VFX eventnek nevezünk minden olyan elemet amit a protokolok nem visznek át az NLE-k között. Minden ami nem Crossfade, timeremap vagy size módosítás.
Prores: Apple industry standard codec. Elég fasza.
DNxHR: UHD-4k képes AVID által gyártott kodek. Elég fasza.